Шукати в цьому блозі

Позаурочна робота з правознавства

Сокальська ЗШ І-ІІІ ступенів № 5



Позурочна робота з правознавства



Відділ освіти Сокальської райдержадміністрації
Горбань С. І. Позаурочна робота з правознавства. – Сокаль, 2013, с. 56







     У посібнику представлені матеріали до позаурочних заходів з правознавства. Мета – вдосконалити вміння та навички здобуті на уроках правознавства, їх практичне застосування.










Рецензент: Гущик М. П. – голова РМО вчителів історії та правознавства








Комп'ютерний набір: Горбань С. І.

Зміст.
Передмова …………………………………………………..4 - 5                 
  1. Позакласний захід для учнів 9 – 11 класів «Колесо фортуни»…………………………………………….6 - 14
      2.   Правовий аукціон для учнів 9 -10 класів………….15 - 19
      3.   Імітаційна гра для учнів 9 класу
«Законодавчий процес»…………………………………….20 – 34
      4.   Рольова гра для учнів 8-9 класів «Конвенція ООН
про права дитини»………………………………………….34 -43

Додатки ……………………………………………………...44 - 56
























Передмова.
     Розбудова нашої держави потребує оновлення парадигми освіти взагалі. Стратегія навчання і виховання підростаючого покоління полягає у всебічній підготовці молодої людини до життя в багатовимірному, правовому, мультикультурному суспільстві, яке до того ж більше глобалізується. Завдання педагога полягає в тому, щоб гармонійно реалізувати вкорінення системи національних цінностей, сприяння формуванню національної ідентичності, забезпечуючи при цьому толерантне ставлення до наявної в Україні культурної різноманітності.
     У наш дуже не простий час люди повинні знати основні положення чинного законодавства та вміти користуватися ними на практиці, аби відстоювати свої законні права та інтереси. Юридична неграмотність приводить до того, що особа легко стає жертвою порушення своїх прав та свобод.
     З метою формування в учнів розуміння права як відкритої системи, що базується на невід'ємності суспільства від держави, законів від повсякденного життя, в програму загальноосвітньої школи введено курс «Правознавство», який спрямований на формування  правової і громадянської компетентності, відповідних ціннісних орієнтирів, умінь, навичок школярів. Завданням курсу є засвоєння учнями знань про державу і право, розуміння та усвідомлення в їх певній системі, розуміння системи загальнолюдських принципів і цінностей, ознайомлення з українською законодавчою базою та міжнародно-правовими актами, їх практичне застосування. Поглибити знання з предмета та на практиці переконатися у правильності рішень допоможуть позаурочні заходи.
     Позаурочна робота з предмета базується на спостережливості, формує самостійний і творчий склад мислення, кмітливість, швидке і точне орієнтування, організаційні здібності. Різноманітність форм позаурочної роботи розвиває вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, критично мислити, аргументувати думку, обирати альтернативні рішення і підходи, захищати свої права та права інших, спираючись на правові знання, здобуті на уроках правознавства, активно і свідомо приймати участь у суспільно-політичному житті країни. А це у майбутньому дасть можливість впливати на державну політику.










Позакласний захід для учнів 9 – 11 класів
«Колесо фортуни»

    Мета:
- поглибити знання і навички учнів у сфері правового виховання та юридичної освіченості;     
  - розвивати в учнів уміння застосовувати свої знання та навички;
- розвивати інтерес до вивчення основ правознавства,сприяти поширенню правової культури в молодіжному середовищі.

Учасники: команди учнів 9 – 11 класів, ведуча, журі, класні керівники, вболівальники.

Обладнання: комп’ютер, музичний центр.

     Заняття проводиться в межах проведення тижня правознавства в ігровій формі, учасники поділяються на три команди. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1-2 бали в залежності від складності запитання. Переможцем вважається команда, яка набере більшу кількість балів.
Вступ.  Представлення команд.
Назва.
Емблема.
Гасло.
Мета участі у програмі.

І раунд. «Сучасне відео».

Командам пропонується переглянути уривки з детективних кінофільмів і дати відповіді на такі запитання.
  1. Назва фільму.
  2. Головні герої.
  3. Вказати вид правопорушення.
  4. Вказати види відповідальності за дані правопорушення..

За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Сюжети з кінофільмів:
  1. «Місце зустрічі змінити не можна».
  2. «Канікули в Простоквашино»
  3. «Ну, постривай!»
  4. «Кавказька полонянка»

ІІ раунд. В світі юридичних термінів.





Вказати терміни, яким відповідають дані визначення.
  1. Самостійність, що надається певній частині населення держави на підставі загальнодержавних законів або Конституції /АВТОНОМІЯ/.
  2. Об'єднання суспільно-політичних сил, яке виникло не на принципах домінування когось із членів об'єднання, як це властиво політичному блоку, а за згодою та взаємним поступкам, компромісам  /КОАЛІЦІЯ/.
  3. Двосторонні або багатосторонні міждержавні переговори на найвищому рівні представництва – за участі глав держав або глав урядів /САМІТ/.
  4. Передача населенню території, яка перейшла від однієї держави до іншої /ТРАНСФЕРТ/.
  5. Розселення по різних країнах народу, вигнаного обставинами, завойовниками або власною владою за межі батьківщини /ДІАСПОРА/.
  6. Необмежений в часі і просторі правовий зв'язок особи з конкретною державою з республіканською формою правління, який виражається в їхніх взаємних правах і обов’язках /ГРОМАДЯНСТВО/.
  7. Рішення суду в кримінальних справах щодо винуватості чи невинуватості підсудного та його відповідальності /ВИРОК/.
  8. Встановлений законом час відпочинку, який щорічно надається працівникам зі збереженням місця роботи(посади) й середньої заробітної плати протягом певної кількості днів /ВІДПУСТКА/.
  9. Стійке озброєне формування, організоване з метою здійснення нападів на підприємства, установи, організації або окремих громадян /БАНДА/.
  10. План формування та використання фінансових ресурсів держави на майбутній рік /БЮДЖЕТ/.

За кожну правильну відповідь – 1 бал.

ІІІ раунд. Видатні діячі України.

Частина І .
  1. Народився в ХХ столітті; стрункий, носить окуляри; учасник програми «Що? Де? Коли?»; ведучий популярної недільної телепередачі; суворий і справедливий суддя Х-фактора  /ІГОР КОНДРАТЮК/.
  2. Відновив владу київського князя, встановив порядок успадкування влади в Київській державі за принципом сеньйорату; уклав збірник перших писаних законів «Руська Правда»; розбудував Київ; «тесть Європи» /ЯРОСЛАВ МУДРИЙ/.
  3. Народився на Сумщині в учительській родині; навчався в фінансово-економічному інституті; очолював Національний Банк України; колекціонує речі старовини, реставрує, збирає пам’ятки трипільської культури; займається гончарною справою, бджільництвом, малює, полюбляє водити авто; учасник Помаранчевої революції, Президент України /ВІКТОР ЮЩЕНКО/.
  4. Народився у ХVІ столітті; від батьків успадкував гордість і непокірність, холодний розум, великі здібності до навчання. Служив у Чигиринській козацькій сотні; створив Українську козацьку державу – Гетьманщини /БОГДАН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ/
  5. Народився у ХХ столітті на Рівненщині; навчався у КДУ на економічному факультеті; народний депутат України; нагороджений багатьма медалями, орденами, зокрема орденом «За вірність Вітчизні»; Президент України /ЛЕОНІД КРАВЧУК/.
  6. Народився у  ХVІІІ столітті; винятково обдарована людина; мав дивовижний голос, складав вірші і байки; захоплювався наукою, зажив слави найбільшого філософа України /ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА/.
  7. Дбав про зміцнення Київської Русі; визнання здобув мечем; усе життя провів у походах; бився зі степовиками, кочівниками, воював з Візантією; починаючи похід, посилав гінців зі словами: «Іду на Ви!» /СВЯТОСЛАВ/.
  8. Громадський діяч, революційний демократ, письменник, автор близько 4000 художніх і наукових творів з політико-правових проблем, питань праці та економічних відносин у розвитку суспільства, держави і права /ІВАН ФРАНКО/.
  9. Перший космонавт України /ЛЕОНІД КАДЕНЮК/.
  10. Перший силач України /ВАСИЛЬ ВІРАСТЮК/.
  11. Батько електрозварювання /ЄВГЕНІЙ ПАТОН/.
  12. Фігуристка, перша олімпійська чемпіонка незалежної України /ОКСАНА БАЮЛ/.

Частина ІІ .

  1. Видатний український історик, археолог, літературознавець, соціолог, публіцист, письменник, організатор української історичної науки, громадсько-політичний і державний діяч; засновник УНР, очолював Українську ЦР /МИХАЙЛО ГРУШЕВСЬКИЙ/.
  2. Протягом 24 років був кріпаком; завдяки друзям став вільним; закінчив Петербурзьку художню академію, одержав звання художника і зажив слави поета; автор «Кобзаря» /ТАРАС ШЕВЧЕНКО/.
  3. Народився на Донеччині; трудову діяльність розпочав у 19 років; навчався у Донецькому політехнічному інституті; директор автобази; генеральний директор ВО «Донбастрансремонт»; захоплюється автомобільним, парашутним спортом, тенісом, голубівництвом, нагороджений 5-ма державними нагородами; Президент України /ВІКТОР ЯНУКОВИЧ/.
  4. Автор збірки «Княжа гора»; її свідоме переконання – жодних поступок КП; створила віршований роман «Маруся Чурай»; нагороджена Шевченківською премією, міжнародною літературною премією ім.. Ф. Петрарки /ЛІНА КОСТЕЕНКО/.
  5. Народився на Чернігівщині; закінчив фізико-технічний факультет Дніпропетровського університету; працював інженером, керівником випробувань на космодромі Байконур, генеральний директор ВО «Південний машинобудівний завод», прем’єр-міністр України; двічі обирався Президентом України /ЛЕОНІД КУЧМА/.
  6. Журналіст, дисидент, лідер Руху; закінчив Київський університет; працював в системі радіомовлення і телебачення; автор праці «Лихо з розуму» /ВЯЧЕСЛАВ ЧОРНОВІЛ/.
  7. Народилася у Дніпропетровську; була комсоргом, писала сценарії шкільних вечорів; мала лідерські якості; була президентом промислово-фінансової корпорації «Єдині енергетичні системи України», прем’єр-міністром України    «11-мільярдна доларова жінка»; Богиня-Берегиня революції /ЮЛІЯ ТИМОШЕНКО/.
  8. Найчарівніша українка, звільнила багатьох земляків від іноземної неволі; славнозвісна Хуррем /НАСТЯ ЛІСОВСЬКА/.
  9. Співочий ректор України /МИХАЙЛО ПОПЛАВСЬКИЙ/.
  10. Гімнастка, олімпійська чемпіонка 1996 року /ЛІЛІЯ ПОДКОПАЄВА/.
  11. Співачка, «дика» танцюристка української естради /РУСЛАНА/.
  12. Найкращі представники спортивної сили і слави України /ВОЛОДИМИР І ВІТАЛІЙ КЛИЧКИ/.

     За кожну правильну відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на запитання 1 – 8 прозвучить до закінчення запитання, команда одержує додатково за дострокову відповідь 1 бал.



ІV раунд. «Слідство ведуть …»

У січні 2000 року В. і М. уклали шлюбний договір, а шлюб зареєстрували у березні того ж року. До реєстрації шлюбу, чоловікові за заповітом належала квартира. Протягом 5-років подружнього життя родина придбала побутову техніку, авто і дачу. Дружина в односторонньому порядку вирішила внести зміни до шлюбного договору, що привело до розірвання шлюбу. При розлученні дружина вимагає передати їй у власність квартиру, авто, зобов’язати чоловіка виплачувати їй аліменти.
Дайте оцінку ситуації. Що є правомірним у даній ситуації, а що ні?


У січні 2000 року В. і М.  зареєстрували шлюб. До реєстрації шлюбу, чоловікові за заповітом належала квартира. Протягом 5-років подружнього життя родина придбала побутову техніку, авто і дачу. Дружина вирішила переїхати на ПМП до Росії, що привело до розірвання шлюбу. При розлученні дружина вимагає передати їй у власність квартиру, авто, зобов’язати чоловіка виплачувати їй аліменти.
Дайте оцінку ситуації. Що є правомірним у даній ситуації, а що ні?


V раунд  Х-фактор.

Кожна команда представляє свій талант /Про Україну: пісня, танець, інсценізація, вірш, картинна галерея, фотовиставка…/

Завдання для глядачів.

  1. Площа України.
  2. Кількість областей України.
  3. Основний законодавчий документ країни.
  4. Обласний центр Волині.
  5. Президент ЗУНР.
  6. Перекладіть на українську:
-          преступление и наказание;
-          потребитель;
-          избирательный округ;
-          истец и ответчик;
-          скамья подсудимых;
-          уголовник.
  1. Поясніть значення термінів:
-          екстрадиція;
-          філіація.
  1. Назвіть виконавців пісень:
-          «Калина»;
-          «Моя Україна».
  1. Назвіть по букві слова:
-          презумпція;
-          юрисдикція.
  1. Як називали чуб козака?


За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Одержить та команда, якій глядач віддасть свій бал.

Підрахунок балів та підведення підсумків.
Нагородження переможців символічними призами – Фемідами.











Правовий аукціон
для учнів 9 -10 класів.
Мета:
-          розширити знання учнів з основ правознавства;
-          моделювати та розв’язувати правові ситуації;
-          формувати свідоме ставлення щодо важливості й значення правового виховання дитини.

Обладнання:
виставка тематичної літератури, малюнки про права дитини.

Учасники: команди учнів 9 – 10 класів, ведуча, журі, класні керівники, вболівальники.
     Заняття проводиться в межах проведення тижня правознавства в ігровій формі, учасники поділяються на три команди. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1-2 бали в залежності від складності запитання. Переможцем вважається команда, яка набере більшу кількість балів.

І тур. «Інтелектуальний штурм».                      

Учасники по черзі відповідають на запитання.
  1. Одна з форм захисту прав дітей, позбавлених батьківського піклування ( опіка ).
  2. Місто, де були прийняті міжнародні правила здійснення правосуддя щодо неповнолітніх (Пекін).
  3. З якого віку людина може самостійно обирати своє громадянство? ( з 18 років).
  4. Які основні міжнародні документи захисту прав дитини? ( Конвенція про права дитини 1989 року, Декларація прав дитини 1959 року).
  5. Місто, в якому 10 грудня 1948 року було прийнято та проголошено Загальну декларацію прав людини (Париж).
  6. До якого віку людина вважається дитиною? ( до 18 років).
  7. З якого віку настає кримінальна відповідальність? ( з 18 років, в особливих випадках – з 14 років).
  8. Чи застосовують смертну кару до неповнолітніх? (ні).
  9. Головний закон країни (Конституція).

ІІ тур. «Хто на що здатний?».

     На дошці знаходяться малюнки, які відображають права дитини. Учасники команди повинні визначити, яке право дитини зображено. Оцінюється швидкість і вправність виконання завдання.
І команда.


Кожна дитина має право виховуватися у сім'ї.


ІІ команда.


Діти мають право на захист від жорстокого поводження.

ІІІ команда.


Кожен має право на освіту.


ІІІ тур «Далі, далі, далі».       

  1. Назвіть три гілки влади в Україні ( законодавча, виконавча, судова ).
  2. У СРСР – КДБ. У США –ФБР. У Росії – ФСБ. В Україні …( СБУ )
  3. Метод, яким користувався знаменитий Шерлок Холмс? ( дедукція ).
  4. Чи є протизаконним вживання підлітками алкоголю, якщо їм це дозволяють батьки?   ( так ).
  5. Чи відповідає перед законом особа, яка знала про підготовку злочину, але не брала в ньому участі? ( так ).
  6. Привласнення  чужого  майна  за  допомогою  хитрощів,  обману,  махінацій?               ( шахрайство).
  7. За які злочини кримінальній відповідальності підлягають особи віком до 16 років? Назвіть як мінімум 5. ( убивство, замах на життя працівника правоохоронних органів, розбій, грабіж, злісне або особливо злісне хуліганство ).
  8. Злочин проти довколишнього середовища, незаконне полювання. ( бракон'єрство ).
  9. Протиправна дія. ( злочин ).
  10. Акт про Незалежність України було проголошено 24 серпня 1991 року. Коли було проголошено Декларацію про суверенітет України? ( 16 липня 1990 року ).
  11. Повне або часткове звільнення від покарання та його правових наслідків. ( амністія ).
  12. Спосіб прийняття законів або важливих рішень загальнодержавного чи місцевого значення шляхом усенародного голосування. ( референдум ).
  13. Кваліфікація злочинця, якого на злочинному жаргоні називають «ведмежатником»?    ( грабіжник сейфів ).
  14. Усім відомо, що «Пригоди Шерлока Холмса» написав Артур Конан Дойль. А хто описав ці пригоди за версією самого Конан Дойля? ( доктор Ватсон ).
  15. Основний документ громадянина. ( паспорт).


      В кінці аукціону підводиться підбиття результатів та визначення команди-переможниці. Переможці одержують символічні призи – золоті, срібні, бронзові юридики.

                          
    Золотий   Ю            Срібний  Ю             Бронзовий Ю

Імітаційна гра для учнів 9 класу
 «Законодавчий процес».
Мета:
-          розширити знання учнів з основ правознавства;
-          моделювати та розв’язувати правові ситуації;
-          формувати свідоме ставлення щодо важливості й значення правового виховання дитини.

Обладнання:
виставка тематичної літератури, схема  « Законодавчий процес в Україні».

Учасники:  учні 9  класів, класні керівники.
     Заняття проводиться в межах проведення тижня правознавства в ігровій формі.

Законодавчий процес в Україні.


       
                                                                     



Учитель (Головуючий ВРУ). Сьогодні наше заняття – імітаційна гра, де учні 9 класу є конституційним складом ВРУ. Тільки конституційний склад ВРУ налічує 450 депутатів, а склад нашої ради – 30 депутатів. Присутні – 28 депутатів. Відсутні – 2 депутати. Позачергова сесія ВРУ оголошується відкритою. У пленарному засіданні бере участь Президент шкільного парламенту.
Пропозиція. Створити Комітет ВРУ з питань освіти. Обрання голови Комітету ВРУ. Проводиться голосування (парламентською більшістю).
Учитель. Для пояснень питань, які викликають суперечки, ми запросили консультанта з юридичних питань( на цю роль запрошений вчитель історії, який викладає правознавства).
Шановні депутати! Зараз ви переконаєтеся в тому, що мій вибір не випадковий. Пропоную виконати завдання: скласти діловий портрет. (Учні беруть інтерв’ю в консультанта).

Запитання до консультанта.

  1. Чи знаєтеся ви на юриспруденції?
  2. Який навчальний заклад ви закінчили?
  3. Скільки справ щорічно вам доводиться розглядати?
  4. Які справи запам’яталися найбільше?
  5. Якими є досягнення галузі юриспруденції?
  6. Що вам допомагає опановувати юридичні знання?
  7. Чи цікавитеся розвитком права за межами України?
  8.  
     Зразок ділового портрета: наполегливий, діловий, цілеспрямований, має високий рівень знань з правознавства, цікавиться новинками літератури, цікавиться законодавчим процесом за межами України, тому має право консультувати з питань законодавчого процесу.

Консультант. Законодавчий процес – це діяльність, спрямована на створення нових, на зміну старих чи скасування чинних законів.
Учитель. Висуваю пропозицію прийняти Статут класу – основний закон діяльності учнівського колективу. (Проводиться голосування).
Консультант. Законодавчий процес досить складний і проходить чотири основні стадії. Для того, щоб вам легше було орієнтуватися, я роздам вам картки зі схемою законодавчого процесу.


Розгляд законопроекту.
(три читання у Верховній Раді)                                            
 


Прийняття закону ВРУ
(1/2 + 1 (226 депутатів))
(підписує Голова ВРУ)
                 


Розглядає Президент України
(15 днів)
                                           

Підписує
    
                                           Повторний розгляд                  
Оприлюднення
(«Відомості ВРУ»,
«Офіційний вісник України»,
«Голос України»)
        

Закон набуває чинності.
    
     Промульгація – офіційне проголошення закону, прийнятого парламентом, що означає видання особливого акту главою держави, який ухвалює опублікування прийнятого парламентом законодавчого акту.

Перша стадія.

     Законодавча ініціатива. Право такої ініціативи надається Президенту України, уряду, Нацбанку України та народним депутатам України.
Учитель. Ініціатором створення закону класу виступив Комітет ВРУ, який підготував проект статуту класу.
Слово надається доповідачу, одному з членів Комітету. (доповідач знайомить присутніх з проектом закону).

Статут класу.

І. Вступ. Основні завдання.
  1. 1.Оновлення змісту, форм і методів навчання.
  2. Формування всебічно розвиненої особистості.
  3. Адаптація учнів до реалій дорослого життя.
ІІ. Нормативно-правова база діяльності класного колективу.
  1. Конституція України.
  2. Закон України «Про освіту».
  3. Положення про навчальний заклад.
  4. Статут школи.
  5. Національна програма «Освіта».Україна ХХІ століття.
ІІІ. Організація навчально-виховного процесу.
1. Робота класу в режимі повного робочого дня.
2. Прийом учнів до школи.
3. Система оцінювання знань учнів.
4. Відвідування занять.
5. Тривалість канікул.
6. Переведення до наступного класу.
7. Відрахування зі школи.
ІV. Учасники навчально-виховного процесу.
1. Школярі мають право на моральне і матеріальне заохочення.
2. Школярі зобов’язані: дотримуватися встановленої форми, правил поведінки, санітарно-гігієнічних вимог.
3. Відповідальність батьків за навчання і виховання дітей.
4. Встановлення єдиної форми для вчителів.
V. Управління школою.
1. До складу педради ввести учнів.

Друга стадія.

http://tlt.ru/uploads/2009/11/abb7294f80360782969942cff92692c9_x1024.jpg

     Постатейне обговорення. Під час обговорення використовується метод «Прес».
( Голосування щодо прийняття кожної статті в цій редакції).
Стаття 1. Прийом учнів до школи здійснюється на конкурсній основі.
Стаття 2. Система оцінювання знань – 12 балів.
Стаття 3. Відвідування всіма учнями класу вільне. Розклад занять учнів складається з урахуванням учнів класу, відповідно до зайнятості учнів в роботі гуртків і спортивних секцій.
Стаття 4. Навчальний рік починається  з 15 вересня і закінчується 15 травня. Тривалість канікул: осінніх - ; зимових - ; весняних - .
Стаття 5 Переведення до наступного класу з іспитами та відпрацьованою двохтижневою навчальною практикою.
Стаття 6. Відрахування учнів 9 класу не дозволяється.
Стаття 7. Учні, які закінчили навчальний рік на достатньому і високому рівнях мають право на моральне та матеріальне заохочення з боку дирекції школи. Учні, середній рівень яких 11 балів, мають право на щомісячну стипендію.
Стаття 8. Для учнів, з низьким рівнем навченості запроваджується система штрафів.
Стаття 9. Учні 9 класу можуть носити встановлену форму за бажанням.
Стаття 10. До складу педради ввести старосту 9 класу.
Стаття 11. Зобов'язати педколектив школи проводити мандрівки історичними місцями України, в разі, коли середній рівень навчальних досягнень становить 9 балів.

Здійснення третього читання законопроекту.

      Прийняття закону в цілому. Підписання закону Головою ВРУ (цю роль виконує вчитель) і направити його Президентові ( роль виконує президент шкільного парламенту).
Міркування Президента: Я можу прийняти одне з рішень: 1) схвалити закон і підписати його – тим самим прийняти його до виконання та офіційно оприлюднити; 2) або накласти вето, тобто відхилити закон і не підписувати його, повернути до ВРУ для повторного розгляду. А чи є в мене свої вмотивовані й чітко сформульовані пропозиції щодо відхилення закону?
Юридична консультація: Якщо Президент поверне закон для повторного розгляду, то він приймається 2/3 нашого депутатського складу для того, щоб подолати вето, і тоді Президент буде зобов’язаний підписати закон і офіційно його оприлюднити протягом 10 днів.

Офіційне оприлюднення.

      На стенді тематичної літератури представлено ряд періодичних видань: « Голос з-над Бугу», «освіта України», «Голос України», «Інформаційний вісник».


Запитання консультанта до учнів класу.

  1. У якому виданні опублікування закону вважається офіційним оприлюдненням?
  2. Коли наш закон набере чинності?
  3. Чим сьогодні займається ВРУ ( Шкільний парламент)?
  4. Які стадії пройшов наш закон?

     В кінці заняття проводяться підсумки. Закони в суспільстві мають вищу юридичну силу. Це означає, що всі інші юридичні документи повинні відповідати законам, ні в якому разі не суперечити їм і бути прийняті на їх основі. Ніхто, окрім законодавчого органу, не може скасувати або прийняти закон.








Гра «Найрозумніші та найерудованіші»
Мета:
-          розширити знання учнів з основ правознавства;
-          моделювати та розв’язувати правові ситуації;
-          формувати свідоме ставлення щодо важливості й значення правового виховання дитини.

Обладнання:
     Три гральні доріжки червоного, жовтого та зеленого кольорів. Червона складається з двох етапів-сходинок, жовта – із трьох, зелена – чотирьох., відповідно, стільки ж стільки гравець отримує запитань. На червоній доріжці не можна помилитися жодного разу, але вона – найшвидший шлях до перемоги, на жовтій можна дати одну неправильну відповідь, на зеленій – дві.
     Якщо гравці на зеленій, червоній і жовтій доріжках дали по дві правильні відповіді, перемагає гравець на червоній доріжці. Гравці самі обирають доріжки за результатами попереднього завдання, яке дається на кілька хвилин до гри (гравець, який першим впорався з завданням, першим обирає собі доріжку). Усі завдання записані на карточках, які учні мають витягувати.

     Учасники:  учні 9 - 11 класів, класні керівники.
     Заняття проводиться в межах проведення тижня правознавства в ігровій формі.

Перша гра.
Схарактеризуйте один з конституційних законів України ІХ – ХІХ  століття.
Завдання до гри.
  1. Прокласифікуйте Конституцію України. (Писана, жорстка, реальна, унітарна).
  2. Відомо, що Конституція України має такі властивості, як верховенство Конституції та її програмність. Назвіть решту. (Нормативність, установчість, стабільність).
  3. Як Конституція України характеризує нашу державу? (Суверенна, незалежна, демократична, соціальна, правова держава).
  4. Єдиним носієм суверенітету, джерелом влади є народ. Як ця влада здійснюється на практиці? (Безпосередньо та через представників).
  5. Які принципи функціонування органів державної влади та місцевого самоврядування передбачені Конституцією України? (Не можуть перевищувати повноважень, якими вони наділені Конституцією України; можуть розв’язувати питання, віднесені Конституцією України до їхньої компетенції; здійснюють їх відповідно до процедури, що встановлена Конституцією України).
  6. Конституція України встановлює свободу політичної. Економічної та ідеологічної діяльності, чим забезпечується закріплення принципу її різноманітності. У чому полягає принцип політичної різноманітності? (передбачає реальну можливість створення та діяльності різних об'єднань громадян, головною метою яких є участь у виробленні державної політики).
  7. Назвіть основні принципи статусу особи в Україні.(Рівність конституційних прав і свобод громадян України та їхня рівність перед законом, непорушність прав і свобод людини, гарантованість і нескасованість конституційних прав і свобод, неприпустимість звуження змісту та обсягу прав і свобод, єдність прав людини та її обов'язків).
  8. Назвіть головні положення конституційних настанов щодо громадянства України. (Громадянин України не може бути проти своєї волі позбавлений громадянства громадянина України, вигнаний за межі України або виданий іншій державі).
  9. Прокласифікуйте права та свободи громадян України. (Особисті, політичні, культурні).

Гра друга.
Попереднє завдання.
Доведіть, що без виборів існування демократії є неможливим.
Завдання в цій грі написані на окремих картках.
  1. Назвіть обмежуючі цензи, які застосовуються при проведенні виборів. (Віковий ценз, 18 років).
  2. Що означає пряме виборче право? (Громадяни, які беруть участь у голосуванні, віддають свої голоси безпосередньо «за» чи «проти»).
  3. Конституція України встановлює, що вибори є вільними. Що це означає? (Забороняється будь-який тиск на виборців).
  4. Що означає «абсентеїзм»? (Ігнорування громадянами своїх прав).
  5. Які види референдумів вам відомі? (Імперативний і консультативний, конституційний і законодавчий, референдум обов’язків і факультативний).
  6. Із яких питань проведення референдуму є неприпустимим? (Із питань щодо податків, бюджету та амністії).
  7. Ким можуть прийматися обов’язкові референдуми? (ВРУ – з питань зміни території; ПУ – для внесення змін до І. ІІІ, ХІІ розділів Конституції України).
  8. Яким є порядок призначення Всеукраїнського референдуму з народної ініціативи? (Якщо цього вимагають  не менше 3 млн осіб, що проживають в 2/3 областей України, але не менше ніж по 100 тис. осіб у кожній з них).
  9. Яка категорія громадян України не має права голосу? (Громадяни, які визнані судом недієздатними).





Гра третя.
Попереднє завдання.
Виступіть з передвиборчою програмою ВРУ.
Завдання до гри.
  1. У яких випадках проводяться позачергові вибори до ВРУ? (Якщо ВРУ достроково припинила своє існування; упродовж 30 днів сесії не може розпочати пленарні засідання).
  2. Які вимоги висуваються до кандидата ВРУ? (Досягнення 21 року, громадянин України, проживає на території України щонайменше останні 5 років, відсутність судимості чи її скасування).
  3. Опишіть процедуру складання депутатами ВРУ присяги та перекажіть її зміст (Присягу зачитує найстарший за віком депутат, після чого решта ставлять під нею свої підписи. «Присягаю на вірність Україні. Зобов’язуюся всіма своїми діями боронити суверенітет і незалежність України, дбати про благо Вітчизни та добробут Українського народу. Присягаю дотримуватися Конституції України та законів України, виконувати свої обов’язки в інтересах усіх співвітчизників»).
  4. відомі такі причини дострокового припинення депутатських повноважень: припинення громадянства України, виїзд за кордон на постійне місце проживання, складання повноважень особистою заявою, смерть депутата. Назвіть решту. (Набрання законної сили обвинувачу вального вироку щодо депутата, визнання депутата судом недієздатним, безвісно відсутнім).
  5. Сесії ВРУ бувають чергові та позачергові. Коли розпочинають свою роботу чергові сесії та хто має право скликати позачергові сесії? (Чергові сесії починають свою роботу з першого вівторка лютого та вересня. Позачергові сесії скликаються на вимогу не менше як 1/3 конституційного складу ВРУ та на вимогу ПУ).
  6. ВРУ може створити тимчасові слідчі комісії. Скільки голосів депутатів необхідно для їх створення? (Не менше 1/3 конституційного складу ВРУ).
  7. Кому надано право законодавчої ініціативи у ВРУ? (ПУ, народним депутатам, Кабінету міністрів, Національному банку України).
  8. Коли набирає сили схвалений закон? (Через 10 днів після опублікування чи з моменту, що вказаний у законі, але не раніше за дату опублікування).
  9. Що таке «депутатський запит»? (Вимога народного депутата до певного органу чи посадової особи дати офіційне роз’яснення з питань, які входять до їхньої компетенції).

Гра четверта.
Попереднє завдання.
Накресліть першочергові завдання, які слід виконувати уряду нашої держави.
Завдання до гри.
  1. Які вимоги висуваються до кандидата в Президенти України? (Наявність громадянства, вік не менше 35 років, проживання на території України протягом останніх 10 років, право голосу, володіння державною мовою).
  2. Які нормативні документи має право видавати Президент України? (Укази та розпорядження).
  3. Назвіть підстави дострокового припинення повноважень Президента України (Відставка, стан здоров'я, імпічмент, смерть).
  4. Хто входить до складу РНБО України? (Президент України, Прем'єр-міністр України, Міністр оборони України , Голова Служби безпеки України , Міністр внутрішніх справ, Міністр закордонних справ).
  5. Чому Президентові України забороняється мати представницький мандат? (Це має на меті забезпечити незалежність Президента від будь-яких державних і недержавних структур).
  6. Який документ опрацьовується кожним складом Кабінету Міністрів України?(Програма діяльності Кабінету Міністрів).
  7. Які нормативні акти видаються Кабінетом Міністрів?(Постанови та розпорядження).
  8. Який контроль здійснюється за роботою місцевих органів влади? (Місцеві органи влади перебувають під контролем як по вертикалі, так і по горизонталі).
  9. Які питання належать до компетенції місцевого самоврядування?(Установлення місцевих податків і зборів, проведення місцевих референдумів та реалізація їх результатів).

Гра п'ята.
Попереднє завдання.
Схарактеризуйте судову систему в Україні.
Завдання до гри.
  1. Виконання яких завдань покладено на прокурора? (Підтримання державного обвинувачення в суді, представництво інтересів громадян і держави, нагляд за дотриманням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, нагляд за дотриманням законів при виконанні судових рішень).
  2. Яким є порядок утворення Вищої ради юстиції?(Вона складається з 20 осіб. Президент України, З'їзд адвокатів України, З'їзд представників вищих юридичних навчальних закладів призначають до її складу по три члени, а Всеукраїнська конференція працівників прокуратури - двох).
  3. Які повноваження виконує Конституційний Суд України?(Розв'язання питань про відповідність законів і правових актів Конституції України, офіційне тлумачення Конституції України та законів України).
  4. Які вимоги висуваються до кандидата на посаду судді Конституційного Суду?(Бути громадянином України, досягти 40-річного віку, наявність вищої юридичної освіти, стаж роботи в юриспруденції не менше 10 років, володіння державною мовою, проживання в Україні протягом останніх 20 років).
  5. Який склад і порядок утворення Конституційного Суду України?(Налічує 18 суддів. У формуванні складу беруть участь Президент України, ВРУ,  З'їзд суддів України).
  6. Назвіть конституційні засади здійснення правосуддя в Україні?(Законність, рівність всіх учасників, забезпечення доведеності вини, змагальність сторін обвинувачення та захисту. Забезпечення обвинуваченому права на захист, зверхність судового процесу, забезпечення апеляційного та касаційного оскарження, обов’язковість рішення суду).
  7. Якими органами здійснюється правосуддя в Україні?(Конституційним судом України та судами загальної юрисдикції).
  8. Які засоби забезпечення незалежності суддів закріплено в Конституції України?(Суддя не може бути членом громадських організацій і політичних партій, мати представницький мандат, гарантується незалежність та недоторканість).
  9. При досягненні якого віку суддя не може обіймати свою посаду?(65 років).









Рольова гра для учнів 8-9 класів
«Конвенція ООН про права дитини».
Мета:
-          ознайомлення учнів із Конвенцією про права дитини;
-          виховання в них поваги до прав та основних обов’язків людини і громадянина.

Обладнання: виставка тематичної літератури, комп’ютер, музичний центр.

Учасники: учні 8-9 класів, класні керівники.

Учитель. Кожна людина є особливою та неповторною. Життя їй дається один раз і прожити його треба гідно, щоб залишити після себе добрий слід. Зараз ви ще діти. Хто ви на дереві життя? Поки ви що – листочки. Які згодом переростуть у коріння і дадуть початок новим поколінням.
Учень 1. Дитинство – це найбільш безтурботна та прекрасна пора в житті кожної людини. Саме в цей період людина формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуває та отримує необхідні знання та навички.
Учень 2. Проблема правового захисту родини і дитинства вже тривалий час перебуває в центрі уваги міжнародної спільноти, адже діти потребують особливої уваги з внаслідок їхньої вразливості, фізичної та розумової незрілості. Саме тому в 1989 році ООН затвердила один важливий документ – Конвенцію про права дитини.
Учень 3. Беручи до уваги, що необхідність у такому особливому захисті дитини була передбачена в Женевській декларації прав дитини 1924 року, і Конвенції прав дитини, прийнятою Генеральною Асамблеєю 20 листопада 1989 року і визнана в інших міжнародних нормативно-правових актах про права дітей.
Учень 1. Беручи до уваги, що зазначено в Конвенції прав дитини, «дитина внаслідок її фізичної та розумової незрілості потребує спеціальної охорони й піклування, включаючи належний правовий захист, як до народження, так і після.
Учень 2.Визнаючи важливість міжнародного співробітництва для покращення умов життя дітей у кожній країні, зокрема, у країнах, що розвиваються, уклали Конвенцію про права дитини.
Учень 3. Головні завдання Конвенції – забезпечення дітей особливим піклуванням і допомогою, надання необхідного захисту, сприяння родини. Як основному осередку, у якому росте і виховується дитина. Для повного та гармонійного розвитку дитина має зростати в сімейному оточенні. В атмосфері щастя, любові та взаєморозуміння. Дитина має бути вихована в мирі, гідності , свободі, рівності та солідарності..
Учень 1. Сьогодні ми коротко познайомимося з основними правами дитини, які проголошує Конвенція ООН, для того, щоб ми їх всі знали й могли ними користатися. І будемо це робити в ігровій формі.


16-конечная звезда: Ситуація 1. Мама 1. П'є краплі. Діти скоро до інфаркту доведуть!
 

















Мама 2. Добрий день, сусідонько! Та ти захворіла, чи що?
Мам а 1. А де тут не захворієш. Якщо мій бовдур на тому тижні скло в класі розбив. На цьому тижні побився з сусідом по парті. А сьогодні ще й дві двійки отримав.. Я на нього накричала та ще хотіла по шиї дати, а він мені відказує : « ти мене бити не маєш права, бо будеш відповідати за жорстоке поводження з дитиною, тому що так записано в Конвенції про права дитини».
Мама 2. Ти знаєш, і моя донька щось мені говорила про Конвенцію. Ще у 8 класі тільки вчиться, а вже хлопець з'явився якийсь у неї. Я їй кажу. Що вчитися краще треба, а вона – не втручайтеся у мої особисті справи, бо це заборонено Конвенцією про права дитини.
Мама 1. І що воно за Конвенція така?
Мама 2. Може, ви нам розкажете?
16-конечная звезда: Ситуація 2. Дійові особи: Іванко, Оленка. 





 
 







































Іванко. Сестрице Оленко! Я їсти хочу!
Оленка. Потерпи, Іванку! Ось скоро дійдемо додому, там і поїси.
І. Сестрице Оленко! Може зайдемо у цей магазин і купимо чіпсів?
О. Не можна, братику! Там міститься дуже багато різних консервантів і штучних добавок, захворієш!
І. Сестрице Оленко! Може зайдемо ось у цей магазин і купимо сухариків чи горішків!
О. Не можна, братику! Вони містять штучний підсилювач смаку, захворіти можеш!
І. Сестрице Оленко! Може, у цей магазин зайдемо та купимо хоч кока-коли попити?
О. Не можна, братику! Вона містить барвники та замінник цукру! Захворіти зможеш!
І. Що ти мені торочиш « Не можна! Не можна!» Я не маленький, мені вже 14 років, і я сам буду вирішувати, що мені можна а що не можна.
О. Ні, ти ще дитина!
І. А я кажу, ні!
Учень. Стаття 1. …Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річного віку, якщо за законом, застосованим до цієї особи, вона не досягає повноліття раніше.
 













Учень 1. Так не хочеться писати диктант з української мови. Знову двійку отримаю, і вчителька буде кричати, та й удома влетить. Може. Не підемо на урок, краще погуляємо де-небудь.
Учень.2. Добре. Може, підемо на комп’ютерах пограємо?
У. 1. Згода.
(Назустріч їм йде міліціонер).
Міліціонер. Хлопці, зупиніться. Тут недалеко пограбували магазин. Здається, ви до цього причетні. Я забираю вас у відділок.
У. 1. Ми не підемо. Ми нічого не робили. Ви не маєте права нас затримувати.
М. Я повторюю, ви підете у відділок. Там вам роз’яснять ваші права та обов’язки.
Учень Стаття 40. Держави-учасниці визнають право кожної дитини, яка, як уважається, порушила кримінальне законодавство. Звинувачується або визнається винною в його порушенні. На таке поводження, що сприяє розвитку в дитини почуття гідності та значущості, зміцнює в ній повагу до прав людини і бажаність сприяння її реінтеграції і виконання нею корисної ролі в суспільстві.
Отже: - під час занять діти мають перебувати в школі;
-         Якщо дитина підозрюється в порушенні законодавства, то з нею потрібно поводитися так, щоб не принижувати її власної гідності, і завжди враховувати її вік.




Мама ( прибирає кімнату. Знаходить лист і читає його. З»являється донька. Мати ховає листа).
Донька. Привіт, мамулю! Я так зголодніла! Що в нас є поїсти?
Мама. Ходімо на кухню, зараз тебе нагодую. А ти що, зустрічаєшся з Миколою?
Д. А ти як здогадалася? Невже прочитала мого листа?
М. А що тут такого?
Д. ти не мала на це права.
М. Я - твоя мати. Я маю право знати про твоє особисте життя все.
Д. Ні, ти не маєш права читати моїх листів!
М. Я не маю права читати? Ану мерщій до своєї кімнати! Зараз я розкажу про твої права!
Стаття 16. 1. Жодна дитина не може бути об’єктом свавільного або незаконного втручання в здійснення її права на особисте й сімейне життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції або незаконного посягання на її честь і гідність.
2. Дитина має право на захист закону від такого втручання або посягання.
Отже: жодна дитина не може бути об’єктом втручання в здійснення його права на особисте, сімейне життя, таємницю кореспонденції. Право на честь і гідність, але в цій ситуації між мамою і донькою не склалися довірливі стосунки, в іншому разі донька про все розповіла б мамі сама. І мамі, і донці слід налагодити стосунки між собою.
Дівчина 1. Слухай, ти знаєш, до нашого класу прибула новенька дівчинка. Ти б її бачила: ноги криві, фігури зовсім ніякої, на голові – два мишині хвостики, а на обличчі отакенні окуляри! Викопана Катя Пушкарьова!. Страховисько, та й годі.
Дівчина 2. Олю, але це не гарно так казати. Можливо, і ти для когось здаєшся смішною.
Д. 1. А що тут такого? Я просто висловила свою думку, маю на це право!
Стаття 13. 1. Дитина має право вільно висловлювати свої думки; це право включає шукати, одержувати, і передавати інформацію та ідеї будь-якого роду незалежно від кордонів в усній, письмовій формі чи за допомогою інших засобів на вибір дитини.
2.Здійснення цього права може зазнавати деяких обмежень. Проте ними можуть бути лише ті обмеження, які передбачені законом і необхідні:
А). для поваги прав і репутації інших осіб або
Б) для охорони державної безпеки, громадського порядку, здоров’я або моралі населення.
Отже, діти мають право на висловлювання своєї думки, але якщо це не порушує прав і гідності інших людей.
Ситуація 6. Дійові особи: тато, син.
Тато. ( читає газету та голосно вигукує). Ех, знову «Динамівці» внічию зіграли з Іспанією.
Син. ( ледве пересуваючи ноги, підходить до батька з щоденником). Тату, підпиши щоденника!
Тато. Що там знову?
Син. Зауваження та «2» з української мови.
Тато. Ах ти негідник, я тебе попереджав! (Дістає ремінь.)
Син. Тату, я більше не буду! Я виправлю! (Тікає від батька.)
Тато. Я тобі дам зараз зауваження…(Наздоганяє сина).
Учень 2. Отже, завершуючи нашу розмову, ще раз назвемо наші права, Закріплені в Конвенції про права дитини:
Право на життя та ім’я;
Право на освіту;
Право на охорону здоров’я;
Право на охорону від втручання в особисте життя;
Право на зростання і виховання в родині;
Право на захист від жорстокого ставлення та насильства;
Заборона дискримінації дітей.
Право на користування благами соціального забезпечення і інші.
Учень 3. Існує й багато інших прав, які ви маєте знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не мають порушувати права інших людей. Ці права гарантуються державою. Із віком у вас з’являються обов’язки та відповідальність. Існує також багато законів, у яких
закріплюються ваші обов’язки.
Незнання законів не звільняє вас від відповідальності.






















Додатки.


Незалежна Україна нараховує 22 роки. Вона є невід’ємною частиною європейської політики, економіки, культури, освіти.


Є закони Божі, закони природи.

 

















Ярослав був першим, хто уклав писаний збірник руських законів, який дослідники називають «Правдою Ярослава», або найдавнішою правдою.





Значне місце в правовій культурі України посідає магдебурзьке право, яке встановлювало порядок виборів і функцій органів міського самоврядування, суду, купецьких об’єднань, цехів, спадкоємництва, визначало покарання за різні види злочинів.



У 1588 р. на землях України починає діяти Литовський статут, який на той час захищав інтереси польсько-литовської шляхти, що панувала на території України.

У 1710 р. відомий український гетьман Пилип Орлик склав першу  демократичну  Конституцію  «Пакти  й  конституції  законів і вольностей Війська Запорозького», де встановлювався державний суверенітет і визначалися кордони Української держави.





За певними законами живе держава. Важко жити в суспільстві й працювати на його благо в хаосі, безладі, керуючись лише правилом «Що хочу, те й роблю». І тому люди з давніх-давен почали впорядковувати своє життя.




НЕЗВИЧАЙНІ ЗАКОНИ

1. У лондонському Сіті заборонено перевозити на таксі скажених собак або трупи
 2. У будівлі Парламенту Великобританії заборонено вмирати.
 3. Наклеївши на конверт догори ногами поштову марку з портретом британського монарха, ви скоїте акт державної зради.
 4. У Франції заборонено давати поросятам ім'я Наполеон.
5. У Бельгії заборонено приходити в гості з дірявими шкарпетками.
  6. В Алабамі забороняється водити машину із зав'язаними очима.
 7. Законодавство штату Огайо забороняє споювати риб доп’яну.
8. Судна королівського ВМФ, що входять у лондонський порт, повинні вручати констеблю лондонського Тауера по бочці рому.
 9. У Великобританії закон дає право вагітній жінці справляти потребу скрізь, де їй заманеться, і навіть використовувати замість нічного горщика каску полісмена, якщо вона заздалегідь його про це попросить.
10. У Мексиці чоловік зобов’язаний дарувати дружині квіти не рідше 4 рази на місяць.
11. У Маямі, штат Флорида, заборонено кататися на скейтборді в поліцейській дільниці.
13. У Великобританії всі особи чоловічої статі, старші 14 років, зобов'язані дві години на день вправлятись у стрільбі з лука.
14. У Лондоні почесному громадянину дозволено переганяти стадо овець через Лондонський міст без сплати мита, а також переганяти гусаків по Чіпсайду.
15. У Сальвадорі особи, викриті у водінні в нетверезому вигляді, можуть бути засуджені до розстрілу.
16. В Африці, якщо на вас напаскудила птаха, ви повинні ходити в цьому одязі мінімум дві години, щоб не злякати удачу.
17. У Флориді незаміжні жінки, що скоюють парашутні стрибки по неділях, можуть бути ув'язнені. 18. У Кентуккі забороняється носіння замаскованої зброї, якщо воно має довжину більше шести футів.
 19. У Честері валлійцям заборонено входити в місто до світанку і залишатися в його межах після заходу сонця.
21. У Боулдері, штат Колорадо, заборонено вбивати птахів у межах міста, а також "володіти" домашніми тваринами: з погляду закону, жителі міста можуть бути лише "наглядачами за тваринами".
22. У Вермонті жінки можуть користуватися вставними щелепами лише за наявності письмового дозволу від чоловіка.
23. У Лондоні заборонено ловити на вулиці таксі, якщо ви хворі на чуму.
25. Голова будь-якого мертвого кита, знайденого на берегах Великобританії, згідно з законом, належить королю. Хвіст, проте, належить королеві - на той випадок, якщо їй знадобляться кістки на корсет. 
26. В Уг7орщині соціальні мережі доступні тільки з 26 років.
27. В Сирії заборонено купатися по будням .
28.У Канаді, дівчина , яка плаче, має право на безкоштовний обід в будь - якому ресторані.
29. У  Бельгії заборонено їсти  хліб після 12 години дня.
30.У Бразилії дівчина з чорним волосням пропускається в перед в будь-якій черзі.
31.У Шотландії чоловік зобов’язаний носити спідницю своєї дружини в день її народження
32. У Фінляндії заборонено купатися більше одного разу на тиждень.
33. У Болгарії заборонено носити джинси, якщо вам немає 18 років.
34.  У Данії кожен громадянин має право у свій день народження безкоштовно увесь день їздити на таксі.
35. У Бельгії дівчатам до 18 років дозволено по неділях ходити у кіно безкоштовно.
36. У Голландії студент має право не приходити на заняття 1 тиждень, якщо у нього народила кішка.
37.У Румунії сигарета, викурена в громадському місці, повинна бути з’їдена курцем.
                                                               





Українські народні приказки

Нащо ліпший клад, коли в дітках лад.
Не доспи, не доїж, я дитину потіш.
Умієш дітей родити – умій же їх навчити.
Любо й ненці, як дитина в честі.
Як не навчиш дитину в пелюшках, то й не навчиш і в подушках.
Учи дітей не страшкою, а ласкою.
Ніхто не бачить і не чує, як сирота плаче й горює.
З хати по нитці – сироті свитина.
Сирітська сльоза не капає дарма.
Як батька покинеш, то й сам загинеш.
Потурай малому, то як виросте – буде тебе на старості бити.
Не той батько, що зродив, а той, що до ума довів.
Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.












Вислови видатних людей про дітей

Майбутнє нації в руках матерів (О. Бальзак)
Життя коротке, але людина знов і знов переживає його у своїх дітях (В.Сухомлинський).
Сім’я – це первинне середовище, де дитина повинна вчитися робити добро
(В. Сухомлинський)
Ставлення до дітей – міра духовної гідності людини. (Я. Бриль)
Немає на землі більш урочистого, ніж дитяче лопотання. (В. Гюго)
З усіх аморальних стосунків – ставлення до дітей, як до рабів, є найаморальнішим. (Гегель)
Давайте менше говорити про обов’язки дітей, а більше про їхні права. (Ж.-Ж. Руссо).
Ми не повинні підноситися над дітьми, ми гірші за них.
І якщо ми навчаємо їх будь-чому, щоб зробити кращими, то й вони роблять нас кращими, спілкуючись з нами.                        (Ф. Достоєвський)
Багато діточок саме тому потрапляють до державних установ, бо вдома їх б’ють, мучать, морять голодом й принижують                . (Д. Варга)
Ласкою завжди досягнеш більшого, ніж грубою силою. (Езоп)
Найгірше, чого може навчитись молодь – це легковажність. Бо остання породжує ті задоволення, з яких виростають вади. (Демокріт)









Зарезервировано: Робота за напрямком







Зарезервировано: Зустріч з лікарем-гінекологом Андрієвською та лікарем-інфекціоністом Вороною




Зарезервировано: Зустріч з начальником КМСН Мроць І.А.







Зарезервировано: Зустріч з представниками правоохоронних органів


Зарезервировано: Засідання шкільного консультаційного пункту


Немає коментарів:

Дописати коментар